• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی - پژوهشی
رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
شماره شماره 20
شماره شماره 19
شماره شماره 18
شماره شماره 17
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
اردلان, محمدرضا, سرچهانی, زهرا, سرچهانی, مجتبی. (1393). رابطه‌ی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه2 شهر شیراز. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 5(17), 81-102.
محمدرضا اردلان; زهرا سرچهانی; مجتبی سرچهانی. "رابطه‌ی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه2 شهر شیراز". فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 5, 17, 1393, 81-102.
اردلان, محمدرضا, سرچهانی, زهرا, سرچهانی, مجتبی. (1393). 'رابطه‌ی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه2 شهر شیراز', فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 5(17), pp. 81-102.
اردلان, محمدرضا, سرچهانی, زهرا, سرچهانی, مجتبی. رابطه‌ی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه2 شهر شیراز. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 1393; 5(17): 81-102.

رابطه‌ی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه2 شهر شیراز

مقاله 5، دوره 5، شماره 17، بهار 1393، صفحه 81-102  XML اصل مقاله (671 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمدرضا اردلان1؛ زهرا سرچهانی 2؛ مجتبی سرچهانی3
1عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان، دبیر آموزش و پرورش
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه­ی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی شهر شیراز بود، پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده­ها‌، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت از تمامی معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهر شیراز بود که در سال تحصیلی (2013-2012) در120 دبستان این ناحیه به کار اشتغال داشتند (1288 نفر). بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، نمونه­ای با حجم 305 نفر انتخاب شد. به ‌منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه بلوغ کارکنان، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و پرسشنامه هوش معنوی استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون t تک‌ نمونه‌ای، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه (به ‌شیوه هم ‌زمان) استفاده شد. نتایج نشان داد، میزان هوش معنوی و بلوغ معلمان ابتدایی شهر شیراز از سطح متوسط بالاتر است و کیفیت زندگی کاری آنان نیز در سطح متوسط به بالا می­باشد. هم­چنین یافته­ها نشان داد بین هوش معنوی و مولفه­های آن (زندگی معنوی با اتکا به هسته درونی و درک و ارتباط با سرچشمه هستی) با کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن و بلوغ معلمان و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم­چنین هوش معنوی و مولفه­های آن (زندگی معنوی با اتکا به هسته درونی و درک و ارتباط با سرچشمه هستی) پیش بینی کننده­ی معنادار کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان می­باشند.
کلیدواژه‌ها
هوش معنوی؛ کیفیت زندگی کاری؛ بلوغ معلمان
عنوان مقاله [English]
The Relationship of Teachers’ Spiritual Intelligence to Quality of Work Life and Maturity
نویسندگان [English]
M. A1؛ Z. S2؛ M. S3
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the relationship of spiritual intelligence to the quality of work life and maturity of teachers of the primary schools in Shiraz. The study involved all the primary school teachers (n=1288) of the second district of Shiraz in the academic year of 2012-2013. Using stratified sampling, 305 teachers were sampled. In order to collect data, three questionnaires of the spiritual intelligence, quality of work life, and maturity of teachers were used. The content validity of questionnaires and their Cronbach's Alpha coefficients were examined and approved. Pearson's correlation and multiple regression were run to analyze the data. The results indicated that spiritual intelligence and maturity indexes of the teachers    were above the average levels, and their quality of work life was moderate. It was also revealed that there was a significantly positive relation among there variables of interest, that is, spiritual intelligence, quality of work life, and  maturity of  teachers. Additionally, it was suggested that spiritual intelligence could significantly predict the variance of the teachers’ work life quality and maturity.
کلیدواژه‌ها [English]
Maturity of teachers, Spiritual Intelligence, Quality of Work Life
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,361
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,652
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.