اثربخشی نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر عملکرد شغلی کارکنان هنرستان های فنی مرودشت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران

2 استادیار گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر افزایش عملکرد شغلی کارکنان هنرستان های فنی مرودشت بود  .روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود . جامعه آماری شامل کلیه کارکنان هنرستان های فنی شهر مرودشت در سال تحصیلی 2015-2014 بودند . نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده انجام شد . به این صورت که پس از کسب مجوز و اجرای پرسشنامه عملکرد شغلی ( 2013،halajian ،zohreh) از بین کارکنانی که نمره کمتری در پرسشنامه  گرفتند . 30 نفر به تصادف انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفره ) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش 7 جلسه 5/1  ساعته آموزش عملکرد شغلی براساس نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز دریافت کردند و در گروه گواه مداخله ای صورت نگرفت  و یکماه بعد آزمون پیگیری انجام شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تی همبسته مورد تحلیل قرار گرفتند . نتایج نشان داد که نظریه یادگیری اجتماعی موجب افزایش عملکرد شغلی و ابعاد آن شامل دانش شغلی ، مهارت شغلی ، نگرش و رفتار نیروی انسانی کارکنان هنرستان های فنی شده است . همچنین این نتایج در طول زمان پایدار است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Krumboltz’s social learning theory on vocational Performance of Technical school personnel in MARVDASHT

چکیده [English]

Current research examines the effectiveness of Krumboltz’s social learning theory to enhance vocational performance of technical schools personnel in marvdasht city , Research method was semi-experimental with pre-test ,post-test and control group . statistical community included all of the technical schools personnel in marvdasht year 2014-2015. Random sampling was used in current work . After performing the questionnaire of vocational performance by Halajian (1392) , 30 personnel with lower scores in the questionnaire were randomly selected and placed in to two experimental and control groups each with 15 numbers . Then, the experimental group received vocational performance teaching according to Krumboltz’s social learning theory7 sessions of 1.5 hours. No intervention was made in the control group And a follow-up test was performed a month later .Data was analyzed using some changeal covariance analysis and dependent t-test method . The results indicated that Krumboltz’s social learning theory has increased vocational performance and Dimensions of those (vocational knowledge , vocational skill , Attitude and human force behavior ) . also this results had permanent effect in the length of time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Krumboltz’s social learning theory
  • vocational performance
  • technical school personnel
Chiang , C. F. , & Hsieh  ,  T . S. (2012) .The  impacts  of perceived            organizational  support  and  psychological  empowerment  on  Job         performance : The   mediating  effects  of  organizational  citizenship      behavior . International Journal  of  Hospitality Management , 31: 180-190 .
Chraghi   ,  Reza  .(2008) .The effectiveness of vocational  counseling by social learning theory  Krumboltz on reducing burnout of female teachers in primary schools city of Fasa, MSc thesis,                                                       (Persian).   counseling, Islamic Azad University of marvdash.                    
Deconinck ,J.B.(2010) the  effect  of  organizational  Justice  perceived         organizational  support , and   pereeived  supervisor  support  on             marketing  Employees  level  of  Trust , Journal   of  Bosiness               Research Management  Review , 12(4) ,555-578.
Fekrei, K; SHAFIABAD, A. (2013) The combination of multi-core model and social learning theory in teaching entrepreneurship, of the Second International Conference on management, entrepreneurship and economic development, institution illuminate the thought, Qom, page1555-1565 (Persian).
Gardner  , D. G., van  Dyne , L . Pierce, J. L. (2004). The  effect  of  pay     level  on organization  - based  self  -  esteem  and  performance : A        field  study . Journal  of  occupational  organizational  psychology .    77, 307-322.
Gelbard , R . , & carmeli  , A . (2009) . The  interactive effect  of  team       dynamics  and  organizational  support  on  ICT  project  success ,          International  Journal  of  project  Management  ,  24 : 464 – 470 .
Griffin, Moorhead, organizational behavior, translation M. Alvani  and GH Memarzadeh, 2010, the fifteenth edition, Tehran: Morvared (Persian).
Hosseini asl, F. (2011) The effect of the change in attitudes and to promote entrepreneurial career counseling and employment Karaj University, MSc thesis, counseling, Islamic Azad University of Karaj (Persian).
Hosseini, Mohammad; Kakouei, Hussein, shah Zaydi, Shiva, Deibaei, Maral (2006) investigated the effect of continuous quality improvement based on knowledge, attitude and performance and job satisfaction of nurses, Journal of Nursing Research, Volume 1, Number 1, page29-34 (Persian).
Krumboltz . J .D . (2009).The Happenstance  Learning  Theory  . Journal          of career Assessment  ,17,135-154.
Mehdad , A (2002).Industrial –organization psychology ,third Edition , Esfahan : jangal publish (Persian).
Mehrabi rezveh,F (2006 ) the effect career counseling style social learning theory krumboltz on changing attitudes and behavior of job – seekers entrepreneurship office city Esfahan , MSc thesis,counseling Alameh tabatabei  University (Persian).
Memarbashei aval , M ;Sabrei nazarzadeh ,R; Abdekhodaei , MS(2012) .The relationship between sense of coherence and self – esteem to job performance , vocational counseling and organizational Quarterly ,volume 4 ,number 12 ,page 66-78(Persian).
Mirkamali,M ,(2007 )Behavior and relationships in the organization and management ,fifteenth Edition, Tehran : yastaron(Persian).
Rezaei, Kosar (2012) Effectiveness of social learning theory Krumboltz the satisfaction of the team leader Shush city school teachers in the academic year 2011-2012, Master Thesis Consulting, Science and Research Branch of Khuzestan, Islamic Azad University(Persian).
Roberts , B. W. ,  cherntshenko  , O.S.,Stark , S. and Gold berg , L . R       .(2005) , the  structure  of  conscientiousness : An  Empirical              Investigation  Based  on  seven  Major   personality                             Questionnaires .personnel  psychology , vol .58 No , 1,pp.40-103.
Shafiabady, A. (2013) guidance and career counseling and career choice theories (with general revision and additions), the twenty-second edition, Tehran: growth(Persian).
Swanson, Jyn.al; Fouad, Nadia, professional consulting and application of theory        (learning through case studies), the translation of R Mousavi, 2002, first edition, Tehran: Asslah
Ulven , J .C .(2001). The  Openness   to Vocational  Opportunity  Scale :        An  Application  of  the  planned  Happenstance  Approach  .        Doctoral dissertation, University  of  Kansas.
Zohrabi, Hekmat (2009), The effect of in-service training to improve staff Hormozgan  performance and Transportation Department of the province, MSc thesis, Islamic Azad University of Marvdasht.