بررسی علّت افزایش چاپ مقالات در نشریات جعلی و بی‌کیفیت با نگاه ویژه به رشته ی آموزش زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه یاسوج

2 دانشگاه رازی، دانشکده علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی

3 دانشکده علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی،

چکیده

در چند سال اخیر تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه­های دولتی ایران در معرض تهدید ناشران جعلی و بی­کیفیت قرار گرفته­اند. به دلیل افزایش فشار برخی استادان و دانشجویان برای انتشارمقاله در نشریات ملّی و بین المللی، دانشجویان و استادان سریع ترین راه ممکن را برای انتشار مقالات خود -که نشریات جعلی هستند-  انتخاب می­کنند.  چون زبان انگلیسی زبان بین­المللی و آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک رشتۀ تحصیلی در همۀ کشورها فراگیر است، بنابراین، هدف از این مقاله بررسی دلایل افزایش انتشار مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص در رشته­ی آموزش زبان انگلیسی در این­گونه نشریات و همچنین ضعف و ناکارآمدی دانشگاه­ها در ایران است؛ گفتنی است که این پژوهش به مطالعه­ی چهار دانشگاه دولتی با سطوح متفاوت در ایران پرداخته است.  برای این که مشخص شود چگونه تسلّط و خشونت در آموزش عالی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را وادار به چاپ در نشریات بی کیفیت کرده است، پژوهشگران از مفهوم خشونت نمادین بوردیو (1991) و همچنین انگلیسی انتقادی برای مقاصد علمی(CEAP) استفاده کرده­اند. در این مقاله که به روش کمی-کیفی و بر پایه­ی منابع میدانی و کتابخانه­ای انجام گرفته است برای دریافت نظرات دانشجویان در مورد انتشار در نشریات جعلی، پرسشنامه­ای سازما­ن یافته توسط پژوهشگران طراحی و به 52 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی داده شد. از آمار توصیفی و آزمون t مستقل برای تحلیل کمی پاسخ­های دانشجویان استفاده شد. یافته­های این تحقیق نشان داد که دلیل انتشار در این­گونه نشریات ناشی از خشونت نمادینی است که دانشگاه­ها و استادان به دانشجویان تحمیل می­کنند و حقوق دانشجویان نادیده گرفته می­شود. برآیند این مطالعه شامل دموکراتیزه کردن مؤسسات آموزش عالی و ایجاد مشارکت معنوی و واقعی دانشجویان در فرایند انتشار مقاله است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Rise in Predatory Publishing: A Critical English for Academic Purposes Approach

نویسندگان [English]

  • Reza Rezvani 1
  • Saman Ebadi 2
  • Gerannaz Zamani 3
1 Department of Language, Yasouj University
2 Department of Language, Razi University
3 Department of Language
چکیده [English]

There are demands on TEFL students and researchers from national authorities to publish widely. Because of the growing pressure put on students and their professors in the area of humanities especially TEFL to publish in national and international journals, it is often tempting for them to take the shortest possible root to get their articles published. Thus, the objective of this paper is to explore why publishing in predatory journals has been growing among students in higher education. In this article the researchers drew on critical English for academic purposes approach (CEAP) and Bourdieu’s (1991) concept of symbolic violence to demonstrate how violence and domination are reproduced in higher education which causes students to publish in predatory journals. In order to look into students’ views regarding predatory publishing a structured questionnaire was developed by the researchers and distributed among 52 PhD and MA students. The results of this study state that academic institutions and professors can exert symbolic violence that silence students’ voices. This study pervades critical pedagogy and right analysis into the learning system in order to democratize higher education institutions and to enact genuine and meaningful student engagement in the process of article publication.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Predatory publishing
  • TEFL
  • CEAP
  • Symbolic violence