• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علمی - پژوهشی
رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
شماره شماره 24
شماره شماره 23
شماره شماره 22
شماره شماره 21
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
عبدالهی, مژگان, فتحی واجارگاه, کورش, تقی پور ظهیر, علی, رحیمیان, حمید. (1395). شایستگی‌های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 6(24), 23-54.
مژگان عبدالهی; کورش فتحی واجارگاه; علی تقی پور ظهیر; حمید رحیمیان. "شایستگی‌های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی". فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 6, 24, 1395, 23-54.
عبدالهی, مژگان, فتحی واجارگاه, کورش, تقی پور ظهیر, علی, رحیمیان, حمید. (1395). 'شایستگی‌های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی', فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 6(24), pp. 23-54.
عبدالهی, مژگان, فتحی واجارگاه, کورش, تقی پور ظهیر, علی, رحیمیان, حمید. شایستگی‌های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 1395; 6(24): 23-54.

شایستگی‌های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی

مقاله 3، دوره 6، شماره 24، زمستان 1394، صفحه 23-54  XML اصل مقاله (908 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مژگان عبدالهی 1؛ کورش فتحی واجارگاه2؛ علی تقی پور ظهیر3؛ حمید رحیمیان4
1دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2استاد دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
3دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
4استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
هدف از این پژوهش، بروزرسانی وظایف، مسوولیت­ها و شناسایی شایستگی­های مدیران آموزش است. شناسایی این شایستگی­ها، پیش نیاز طراحی برنامه­های آموزشی و توسعه­ای برای آنان می­باشد. بنابراین هدف کلی این مقاله، بهنگام­سازی وظایف و شناسایی شایستگی­های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی است. روش پژوهش کیفی است. حجم نمونه­ معادل 14 نفر- از مجرب­ترین مدیران و متخصصان آموزش و توسعه منابع انسانی کشور با میانگین تجربه کاری10 سال- می­باشد. نتایج در یک کارگاه سه روزه به نام دیکوم[1] بدست آمد؛ سپس یافته­های کارگاه در خصوص شایستگی­های شناسایی شده در نشستی تخصصی توسط چند تن از مدیران و متخصصان حوزه آموزش در 10 موضوع بدین­شرح طبقه­بندی گردید: الف- شایستگی­های مشترک (عمومی) شامل: ویژگی­های شخصیتی و اخلاقی- شایستگی ادراکی- تعالی طلبی- شایستگی بین فردی می­باشد. ب- شایستگی­های ویژه شامل: ب- 1- شایستگی­های فنی و شغلی، ب- 2- شایستگی­های سازمانی که دارای زیر شایستگی­هایی نظیر: شایستگی کسب و کار، رهبری، مدیریت عملکرد، تفکر استراتژیک، تصمیم گیری می­باشد.



 
کلیدواژه‌ها
مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی؛ شایستگی؛ دیکوم
عنوان مقاله [English]
The educational managers’ competencies and human resource development
نویسندگان [English]
M Abdollahi1؛ K Fathi Vajargah2؛ A T, Pourzahir3؛ H Rahimian4
چکیده [English]
This research aimed to update training and development managers’ duty, responsibilities, create a pathway to recognize their top competencies and plan training and developing courses. and to achieve the goals of this qualitative study, the researcher conducted a 3 days Dacum workshop containing a group of 14 Iranian training and development experts and managers with about 10 year experiences. After the Dacum workshop, a group of top attendees (including 2 managers and 2 experts) were selected to classify the identified competencies during workshop in a meeting. The following competencies were identified:

General competencies: Personality and Moral competency, Perceptual competency, Seeking excellence, Interpersonal competency.
Special competencies: Technical competency, Organizational competency, Business competency, Leadership, Performance management, Strategic thinking, Decision making.
کلیدواژه‌ها [English]
Training and development managers, Competency, Dacum
مراجع
Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practice. 10th Edition. London: Kogan page.

ASTD Model (2011) Available at:  http:// www. astd. org/ Communities-of-Practice/Career-Development/ Competency-Model. aspx.

ASTD Model (2013) Available at: http://astdalaska.org/styled-3/.

Blackman, D.A. (2001), “Does a learning organisation facilitate knowledge acquisition and transfer?”, Electronic Journal of Radical Organization Theory, available at: www. mngt. waikato. ac. nz/ Research/ ejrot/ Vol71/ Vol71 articles/blackman. asp.

Beardwell, I. and Holden, L. (2001). Human resource management(3rd edn), London: Sage Publications.

Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of Management Development. Vol 27 NO 1. pp. 5-12.

Boyatzis, R. E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. NewYork: John Wiley & Sons.

Bernthal, P.; Colteryahn, K.; Davis, P.; Naughton, J.; Rothwell, W. J. & Wellins, R. (2004). ASTD Competency Study: Mapping the Future. Alexandria, VA: ASTD Press.

Byham, W. & Moyer, R. (2002). Using Competencies to Build a Successful Organization. Canada: DDI.

Creswell, John W., Plano Clark, Vicki L., (2007). Designing and conducting mixed methods research. (Translators: Kiamanesh, A. & Saraei, Javid.), Tehran: Aeej.

Civil Service Management Low, (2008) Available at: http://www.sbkiran.ir/khadamat/sites/khadamat/files/Modiriat%2520Khadamat%2520 Keshvari.pdf. 29 January 2016.

DOT: Avalaible at: WWW. OALJ. DOL. GOV/ LIBDOT. HTM/ 08/ 2012.

Draganidis, F, & Mentzas, G. (2006) Competency Based Management: A Review of Systems and Approaches. Information Management & Computer Security; 14, 1; p. 51.

Dubois, D. D., Rothwell, W. J., Stern, D. J., & Kemp, L. K. (2004). Competency-based

Human Resource Management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.

Dubois, D. D., & Rothwell, W. J. (2000). The Competency Toolkit: Volume I. Amherst, MA: HRD Press.

Dubois, D. D. (1993). Competency-based Performance Improvement: A Strategy for Organizational Change. Amherst, MA: HRD Press.

Fathi Vajargah, Kourosh, (2011).DACUM. Tehran: Simaye Danesh.

Foxon, marguerite; Richy, Rita C.; Roberts, Robert C.; Spannaus, Timothy W. (2003).Training Manager Competencies: The standards. (3rd edn), Washington: IBSTPI.

Hamel, G. Prahald, C. K. (1994). Competing for the Future. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.

Hassan, Arif. (2007). Human resource development and organizational values. Journal of European Industrial Training Vol. 31 No. 6,.pp. 435-448. Available at: www.emeraldinsight.com/0309-0590.htm.

Hay Group. (2003). Using Competencies to Identify High Performers: An Overview of the Basics [Report]. Retrieved from: http://www.haygroup.com

Hay Group.(2004).Working With Competencies Mannual. Retrievedfrom: http://www.Haygroup.com.

Hoffeman, M. M. and Flood, P. C. (2000). An Exploration of the Relationships Between the Adoption of Managerial Competencies, Organizational Characteristics, Human Resource Sophistication and Performance in Irish Organizations. Journal of European Industrial Training, ·pp. 128-136.

Kieft, M. and Nijhof, W.J. (2000), HRD-profielen (2000): Een onderzoek naar rollen, outputs en      competencies van bedrijfsopleiders [HRD profiles 2000: A study into the roles,outputs,and competences of HRD practitioners],Twente University Press,Enschede.

Lucia, A. D. & Lepsinger, R. (1999). The art and Science of Competency Models: Pinpointing Critical Success Factors in Organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.

Le Deist, F. D. & Winterton, J. (2005). What Is Competence? Human Resource Development International, 8(1), 27-46.

McLagan, P.A., & McCullough, R.C. (1983). Models for excellence: The conclusions and recommendations of the ASTD training and development competency study. Alexandria, VA: A merican Society for Training & Development.

McLagan, Patricia. (1989).The Models, vol. 3 in Models for HRD Practice. (Alexandria, Va.: American Society for Training and Development,), p. 77.

Mansfield, R.S. (2005). Practical Questions in Building Competency Models. Retrieved from: http://www.workitect.com.

Mc.Clelland, D. (1973), Testing for Competence Rather than for Intelligence, American Psychologist, Vol. 28, pp. 1-14. O*NET: Avalaible at: http://www.onetcenter.org/08/2012.

Rothwell, William J., Ethan S. Sanders. Jeffrey G. Soper. (1999). ASTD Models For Workplace Learning And Performance. Available: www.astd.org.

Rothwell, W.J. and Kazanas, H.C. (1993), The Complete AMA Guide to Management Development. American Management Association, New York.

Rothwell, William J. (2005).Beyond training and development (2nd ed).New York  : AMACOM.

Rothwell, W. J. & Lindholm, J. E. (1999). Competency Identification Modeling and Assessment in the USA.International Journal of Training and Development, 3(2), 90-105.

Schoonover, S. C. (2002). Implementing Competencies: A Best Practice Approach. Retrieved May 7, 2010, from Schoonover Associates, Inc.:http://www.schoonover.com.

Spencer, L. M. & Spencer, S. M. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. New York: John Wiley & Sons.

Smith, j. (2000).Empowerment people, Kogan Page: London.

Spencer, L. M., David C. Mc.Clelland. & Spencer, S. M. (1994). Competency Assessment Methods: History and State of the art. Hay/McBer Research Press.

Taylor, I. (2007). A Practical Guide to Assessment Centers and Selection Methods Measuring Competency for Recruitment and Development. London: Kogan Page.

Tjepkema, S.Stewart, J., Sambrook,S., Mulder,M.,terHorst, H. and Scheerens,J. (2002), HRD and Learning Organizations in Europe, Routhledge, London. United States Office of Personnel Management (2002). Assessment Decision Guide. Retrieved from: http://www.opm.gov.

Valkeavaara,T.(1997),"HRD practitioners analasing their work:what does it tell about their present role in working life?",in Remes, P.,Tosse,S., Falkenkrone, P. and Bergstedt,B. (Eds). Adult Education Research in Nordic Countries 1996, Institute for Educational Research ,University of  Jyvaskyla, Jyvaskyla.

Weatherly, L. A. (2005). Competency Models Series Part I: Competency Models. An Overview. Retrieved from: Society for Human Resource Management: http://shrm.org.

Wilson, P, John. (2001).Human Resource Development. London: Reprinted. Kogan page.

Xiao, Sun. (2007).The Training of China’s Managers: An analysis and evaluation of using overseas training for management development. Phd thesis.

Yi-chun Lin, Ed. S., (2006). The Perceptions of human resource development professionals in Taiwan regarding their working relationships with Subject Matter Experts (SMES) during the training design process.The Degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of The Ohio State University.

Yang, B et al.(2006). On Establishing the Core Competency Identifying Model: A Value-activity and Process Oriented Approach. Industrial Management, Data Systems; 106, 1/2; pp. 60-80.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,785
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,518
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.